fbpx

#shapeyourstory lotte – mei

Hallo allemaal,

Weer een nieuwe maand en dus weer een nieuwe blog.
De laatste tijd krijg ik weer veel complimenten over mijn blogs. Toch wil ik je een kijkje
achter de schermen geven. Het schrijven van de blog is niet altijd even gemakkelijk. Ik heb
vaak halverwege de maand veel inspiratie, dit probeer ik dan ook meteen uit te schrijven.
Toch zie ik elke maand weer dat er nog wat mist aan de blog. Misschien moet ik dit gaan
accepteren en gewoon tevreden zijn met de blog die ik geschreven heb.

Twee weken geleden zat ik op een saaie zondagmiddag op facebook te scrollen. Het ene
nieuwsbericht na het andere vloog aan mij voorbij. Af en toe een grappig plaatje die ik dan
weer aan mijn familie doorstuurde. Tot ik op een zeker moment weer zo’n vervelende
reclame voorbij kwam. Er stond letterlijk: ‘Afvallen zonder sporten’.
Ik weet niet of meer mensen dit hebben, maar ik lees dan toch altijd even verder. Niet
omdat ik geïnteresseerd ben, maar omdat ik wil weten wat voor onzin dit nu weer is. Een of
andere thee werd aangeboden die ervoor zou zorgen dat je 10 kilo kwijt raakte in 7 weken.
Mensen laten we even vooropstellen dat dit complete onzin is. Aan het einde van die 7
weken proberen ze je dan weer een of ander middeltje aan te smeren om op gewicht te
blijven. Ik zag er veel mensen op reageren met ‘geïnteresseerd’ of ‘meer informatie graag’. Jammer,
want het werkt voor geen meter, het helpt je nergens mee en uiteindelijk ben je alleen maar
een hoop geld kwijt.
Afvallen heeft tijd nodig, maar vooral een psychologisch proces. De reden waarom je meer
bent gaan eten of aangekomen bent ik belangrijker dan het afvallen zelf. Die reden geeft
namelijk een oorzaak weer.

Als je wil afvallen dan raad ik je aan om allereerst een sportschool op te zoeken waar je je
fijn bij voelt, het liefst in de omgeving, want dat houdt de drempel om te gaan klein.
Daarnaast kun je in diezelfde sportschool vragen naar een verantwoord voedingsschema en
sportschema. Je wordt dan vaak gemeten op allerlei zaken om ervoor te zorgen dat jij een
voedings- en sportschema op maat krijgt. Daarna is het een zaak van karakter en discipline
tonen. Op die manier zal je afvallen. Niet zo snel als in die reclames, maar het zal lukken.
Een vriendin van mij schreef één week geleden op haar instagram een berichtje met daarop
dat ze 9 kilo is afgevallen. Dit heeft zij bereikt door een keurig voedingsschema en door te
gaan wandelen en sporten. Zij schreef daarbij: ‘you don’t have to go fast, you just have to
GO!’ Ikzelf vind dit een enorm goede quote. Ga bewegen, eet efficiënter voedsel en laat
jezelf zien dat je het kunt!!
Wat ik ook heb ontdekt is het volgende, je zal het misschien wel herkennen.
Als je een goed naar je leven kijkt, is er altijd wel iets aan de hand. Er is altijd wel een reden
te bedenken om niet aan afvallen te beginnen of ermee te stoppen.
Een dagje weg, een lekkere bbq, een feestje of een stressvolle periode. Altijd is er wel een
reden te bedenken. Pak je agenda eens en kijk eens wat je per week hebt. Je zult snel zien
dat je elk weekend wel een reden hebt om alcohol te drinken of een cheatday in te lassen.
Nu kijk je nog eens naar diezelfde agenda en diezelfde weken. Ga nu eens op zoek naar één
reden per dag om geen cheatday in te lassen of om juist te beginnen met afvallen.
Moeilijk hè? Dat vond ik de eerste keer ook. Je bedenkt namelijk een te grote reden.
De enige reden die je per dag moet invullen is: ‘omdat ik dat wil’. Jij wil afvallen en niet de
buurvrouw. Je doet dit ook niet voor je gezin of voor je kinderen, bullshit. Nee, je doet dit
puur voor jezelf. Je wil zelf dat mooie jurkje kunnen kopen of strak in bikini rond willen
lopen. Je wil dit volume niet meer en jezelf weer lekker in je vel voelen. Dit zijn de redenen
die je per dag in kunt vullen. En hoe die dag ook loopt of wat er ook gebeurt, jij hebt een
plan gesteld en daar houdt jij jezelf aan.

Zelf ben ik sinds deze week begonnen met 6 van de 7 dagen zelf eten te koken. Na dag 4
vroeg Martijn mij al hoe dit voelde. Nou super goed. Ik heb elke dag zelf in de hand wat we
eten en of dit efficiënt is. Ik heb zelf in de hand hoeveel groente er in de nasi gaan en
hoeveel verschillende soorten paprika ik wil gebruiken. Ik heb zelf in de hand hoeveel
dressing er bij de salade gaat en hoe ik de pasta kook. Ik heb zelf in de hand hoeveel zout er
in het eten gaat. Ik kook voor mijn hele gezin, als zij het niet zout genoeg vinden, dan pakken
ze zelf de zoutpot en gooien er nog wat door hun een.
Kook ook eens de pasta en de saus apart, zo kun je aan tafel afwegen hoeveel saus je toe
mag voegen.
De eerste twee dagen vond ik dit best lastig. Je moet je gezin om de hoogte stellen en
bedenken wat je wil maken. Ook moet je er wat tijd extra voor berekenen. Dit vergt wat
aanpassing, maar na 4 dagen merkte ik al resultaat. Pizza en frietjes worden niet gegeten en
aangezien ik kook, eet de rest van het gezin dit ook niet meer. Ideaal, want dan kom je ook
niet meer in de verleiding. Aangezien ik zelf boodschappen doe, neem ik ook geen
snoep/chips meer mee. Als het niet in de kast ligt, kan je het niet eten. Fruit en groente
daarentegen neem ik wel mee. Niet alleen voor in het eten, maar ook om ’s avonds lekker te
snoepen van een paprika of komkommer.
Dus neem het heft in eigen handen! Vertel je gezin dat jij vanaf vanavond gaat koken. Ik
vertel niet eens wat ik kook, ook makkelijk, kan ik in de winkel nog switchen als er producten
niet voorradig zijn. Zo kan niemand zich op het avondeten verheugen en is het voor iedereen
een verrassing wat er gegeten wordt.

Laat me weten hoe het jullie gegaan is.
Je mag me opzoeken op facebook en een berichtje sturen.
Je mag mij ook mailen: lottephilipse@hotmail.nl

Het lijkt mij leuk om elkaar te kunnen motiveren en recepten uit te kunnen wisselen.
Trouwens, na bijna een week koken raakt mijn inspiratie op. Heb je nog lekkere en gezonde
gerechten? Plaats ze onder dit facebookbericht! Ik ben benieuwd!

Liefs,
Lotte