fbpx

#shapeyourstory lotte – maart

Maart

Inmiddels is het alweer maart en is dit alweer de 4 e blog. De tijd gaat snel!Toch heb ik nog even te gaan met het traject personal training. Daar ben ik enorm blij mee, want eigenlijk gaat het pas sinds 2 maanden echt goed. Ik ben tevreden over mijn eetpatroon en al helemaal over mijn beweging.
Afgelopen maand was het carnaval. En voor degene die het ontgaan is, ik woon in het zuiden en bij ons wordt volop carnaval gevierd. Ik heb weinig tijd gehad om carnaval te vieren en eigenlijk had dit jaar niet zoveel zin in carnaval.

Na een drukke periode op school, was ik blij met de week vakantie en heb ik heerlijk uitgerust. Op deze manier ben ik dus ook al het bier en ongezonde eten ontlopen. Een heerlijk gevoel gaf mij dat.

Ik heb eens weer lekker aan mijzelf gedacht en gedaan wat ik leuk vind. Dit zou ik
iedereen eens aan kunnen raken. Een stresslevel werkt echt tegen met afvallen.
Afgevallen ben ik helaas nog steeds niet echt. Er zijn in ieder geval nog geen kilo’s
ervan af. Wel maakt mijn vetmassa plaatst voor mijn spiermassa. Ik vind dit zelf wel
positief, dan heeft het sporten wel zin. Nu alleen nog de kilo’s, dan laat ik het lekkere
en ongezonde eten niet voor niets staan. Uiteindelijk doe je het toch voor de kilo’s.
Ik zeg wel telkens gezond en ongezond eten, maar eigenlijk vinden ik en mijn
personal trainer dat geen goede benaming. Wij spreken over efficiënt en niet efficiënt
eten. Je kunt namelijk minder gezond eten alsnog eten, maar in mindere mate. Dit
betekend dat dit minder efficiënt is.

Daar wil ik het meteen even over hebben. Een enorme misvatting is dat je niks mag
eten wat als vet beschouwd wordt. Dit mag zeker wel, alleen de portie ervan wordt
kleiner, waardoor je minder eet en dus geen vol gevoel hebt na het eten. Minder
efficiënt dus.

Ik hou momenteel een app bij waarin ik mijn eten invoer. Op die manier kan ik zien
hoeveel calorieën ik gegeten heb en hoeveel ik er nog mag. Mocht ik aan het einde
van de dag (na het avondeten) nog calorieën over hebben, dan probeer ik dat aan te
vullen met iets van zuivel (kwark of gekookt ei). Soms vind ik het juist heerlijk om dit
aan te vullen met een koekje. Minder efficiënt, het is namelijk maar een klein koekje,
maar soms wint het lekkere. Alhoewel ik een gekookt ei ook heel lekker vind en die
mag ik dan twee eten. Geloof mij, daar zit je vol van.

Inmiddels ben ik zelf aan het wennen aan mijn eigen lichaam. Ik kan steeds minder
eten en dat is wel wennen. Soms schep ik nog net iets teveel op of is een hele
mango toch wel veel. Twee eieren in de avond zijn heftig, want dan zit ik echt vol.
Toch is dit niet vervelend. Het voelt goed en fijn dat mijn lichaam nu zelf aangeeft dat
het voldaan is. Dit gevoel heb ik nog niet eerder gehad. Op die manier merk ik wat
gezond afvallen met je doet. Afvallen door efficiënt voedsel te eten en daarbij op een
fijne manier vol te zitten. Vergis je niet. Het overvol zitten na een avond all you can
out is echt een heel ander gevoel. Vreselijk vind ik dat gevoel, want meestal heb ik
dan ook buikpijn.

Tip van deze week:
Las wat tijd voor jezelf in en zorg dat je stresslevel naar beneden gaat.
Zoek naar efficiënt voedsel en ga aan de slag met een app. Wil je tips over het
voedsel en de apps? Stuur mij gerust een berichtje!

Liefs Lotte